Vores HR-funktion består af tre områder:
Lønadministration, udformning af ansættelsesretlige dokumenter & organisatoriske instrumenter
HR - Lønadministration
Hos MM Regnskab & Rådgivning har vi mere end otte års erfaring inden for HR-rådgivning af både små, mellemstore og store virksomheder. Vi kan tilbyde at varetage jeres komplette lønbogholderi, hvor vi sørger for alle lønkørsler og har styr på ferieregnskaber, omsorgsdage, barns sygedage, sygedage, anmodning om lønrefusion og barselsrefusion. Vi arbejder både efter og uden overenskomster, og med funktionærlønnede og timelønnede.
Vi har stor erfaring med Dataløn og Zenegy, lidt mindre erfaring med Danløn og Salery og kan lære at anvende andre lønsystemer.
HR - Ansættelsesret
Når du begynder at ansætte personale, er der en masse juridiske forpligtelser, du skal have styr på. Alle ansatte har fx krav på en ansættelseskontrakt, og du er som arbejdsgiver forpligtet til at have fuld forståelse af de rettigheder, dit personale har.
Vi har mange års erfaring med at udarbejde ansættelseskontrakter, som er tilpasset den enkelte virksomhed. Vi har erfaring med at skrive tillæg til ansættelseskontrakter, således at din medarbejders aftale stemmer overens med de opgaver, de udfører som ansat i din virksomhed. Skulle det blive nødvendigt, har vi erfaring med udfærdigelse af opsigelser, så du som arbejdsgiver overholder de regler, der gælder i jeres overenskomst eller lovmæssigt.
Vi har derudover erfaring med at udarbejde bonusaftaler, så de er målbare.
Hvis din virksomhed ikke er omfattet af en overenskomst, er der nogle regler, som er lovbestemt i forbindelse med fx barsel, helligdage, sygdom, mv. For at sikre at du og dine ansatte har styr på hvilke regler, der gælder, tilbyder vi at assistere med at udarbejde ansættelsesvilkår. Ansættelsesvilkårene skal som minimum følge loven, men du må som arbejdsgiver gerne tilbyde bedre vilkår end lovgivningen fastslår.
HR - Organisation
Når din virksomhed har ansatte, skal du ud over det ansættelsesretlige også have fokus på dine medarbejderes trivsel på arbejdspladsen.
Efter arbejdsmiljølovens bestemmelser, skal du foretage APV og en årlig arbejdsmiljødrøftelse med dit personale. Hvis I er ni eller flere ansatte, skal I danne en arbejdsmiljøorganisation, som sammen med virksomhedens ledelse skal varetage opgaven. Hvor meget du herudover vil bruge af energi på dit personale, er helt frivilligt. Vi anbefaler dog, at man bestemmer sig for en HR-strategi og fra start har styr på, hvordan man vil sikre personalet trivsel på arbejdspladsen. Det kan nemlig have en stor indflydelse på dit bundlinjeresultat.
Vi tilbyder at assistere med udarbejdelse af en HR-strategi, som passer til din virksomhed og vi sørger for, at du får de rigtige redskaber til at opretholde din strategi. Det vil være i form af årshjul, så du sikrer, at opgaverne udføres, tilpassede MUS-skemaer, som giver mening for din virksomhed, medarbejdertilfredshedsundersøgelsesskemaer, ledervurderingsskemaer og procesbeskrivelser, så du altid ved, hvordan og hvornår du skal igangsætte/udføre opgaverne.